H&M’s resa till att bli världens största klädimperium

Oavsett om du handlar kläder i vanliga butiker eller på nätet så slår vi vad om att du har köpt kläder på H&M, i alla fall någon gång under ditt liv. Det är ett av världens största klädvaruhus med butiker över hela jordklotet. Det är också ett svenskt företag. HM är ett av de största företagen i Sverige och ett varumärke för landet, ungefär som Ikea är tillsammans med Ingvar Kamprad.

Här är historien om H&Ms resa till att blir världens största klädimperium. Från ett enmansföretag i Sverige till över 100 000 anställda i 53 länder.

H&M är egentligen en förkortning för företagets riktiga namn som är Hennes & Mauritz. Företaget grundades av entreprenören Erling Persson i Västerås 1947. Han var också grundare av ett annat stort svenskt företag ett par år innan, pennspecialisten som blev UR & Penn. Erlings företag hade bara namnet Hennes när han grundade det på 40-talet och i butiken så sålde man bara damkläder. 1968 köpte han ett annat företag som hette Mauritz Widforss som sålde jaktutrustning och kläder för herrar. Erling döpte om företaget till Hennes & Mauritz och började sälja till både damer och herrar.

Redan 1964 expanderade man till Norge och öppnade den första butiken utanför Sverige. 1967 öppnade man butiker i Danmark, 1976 i Storbritannien och senare Tyskland 1980. Tyskland är för övrigt det land som genererar mest till företaget. Idag står hela den tyska marknaden för en tredjedel av den totala försäljningen.

1980 köpte man ett postorderföretag som hette Rowells och började då sälja via kataloger.

H&M har sju stycken ståndpunkter som man alltid arbetar med att upprätthålla. Dessa sju är:

Erbjuda mode för medvetna kunder
Välja och belöna ansvarstagande partners
Vara etiska
Klimat-smarta
Reducera, återanvända, recirkulera
Använda naturresurser på ansvarsfullt sätt
Styrka samhällen

Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.

På senare år så har H&M börjat att samarbeta med kända modedesigners runt om i världen för att ge ut tillfälliga kollektioner. Det är relativt billiga kläder som man säljer som är skapade av de största modeskaparna i världen.

Först ut var Karl Lagerfeld som gjorde en kollektion åt H&M år 2004. Det blev en succé och man fortsatte att samarbeta med kända designers.

Karl Lagerfeld, 2004
Stella McCartney, 2005
Viktor & Rolf, 2006
Madonna, 2006 och 2007
Roberto Cavalli, 2007
Kylie Minogue, 2007
Rei Kawakubo, 2008
Matthew Williamson, 2009
Jimmy Choo, 2009
Sonia Rykiel, 2009
Lanvin, 2010
Versace, 2011
Marni, 2012
Maison Martin Margiela, 2012

Kläderna syddes upp i en begränsad upplaga som sålde väldigt bra. Idag är många av dessa plagg väldigt eftertraktade.

Grundaren Erling Persson gick dock bort 2002 men han hade stigit av som VD för H&M för en tid sedan. Hans son Stefan Persson var ledare för företaget mellan 1982 och 1998. Fabian Månsson som över som VD mellan 1998-2000. Rolf Eriksen 2002-2009 och nu sitter Stefans son Karl-Johan Persson som verkställande direktör för H&M.

H&M har idag en omsättning på över 150 miljarder kronor. Över 100 000 anställda i ca: 3000 butiker som finns i 53 länder. Man har fortfarande sitt huvudkontor i Sverige. Försäljningen genom internet i sin webbutik är också populär.